7 نشانه که یک درمانگر مناسب نیست

اگر چالش سلامت روانی را تجربه می کنید، ورود به درمان اولین قدم شجاعانه است. با شروع این سفر، به خاطر داشته باشید که هر فرد منحصر به فرد است و در مورد درمان نیازهای خاصی دارد. نه تنها مهم است که نوع درمانی را انتخاب کنید که برای وضعیت سلامت روان شما بهترین کار را داشته باشد، بلکه بسیار مهم است که درمانگری را پیدا کنید که با آن احساس راحتی کنید.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که رابطه درمانگر و بیمار یکی از دغدغه‌های اصلی افراد در درمان است، و زمانی که تطابق خوبی بین درمانگر و درمانگر وجود نداشته باشد، می‌تواند تأثیرات منفی قوی بر تجربه درمانی آنها داشته باشد.

در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد درمانگر شما مناسب شما نیست، برخی از ویژگی های یک درمانگر خوب چیست و اگر در موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به تغییر درمانگر دارید، چه کاری باید انجام دهید.

ویژگی های درمانگران خوب


قبل از اینکه به انواع روابط درمانگر و بیمار که مطلوبیت کمتری دارند نگاه کنیم، اجازه دهید برخی از ویژگی های درمانگران خوب را در نظر بگیریم.

لازم به ذکر است که اغلب اوقات، مهم نیست که چه کسی “درمانگر خوب” یا “درمانگر بد” است، بلکه این مهم نیست که چه کسی برای نیازها و شخصیت خاص شما مناسب است.

به طور کلی، درمانگرانی که مناسب شما هستند دارای ویژگی های زیر هستند:

کسی که با او رابطه خوبی دارید، معمولاً احساس راحتی می کنید که با او صحبت کنید و به خوبی گوش می دهد و به نظر می رسد به آنچه می گویید علاقه مند است.
کسی که می‌توانید در مورد مسائل خصوصی، احساساتی که معمولاً با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید، به او اعتماد کنید، و به مرزهای شما احترام می‌گذارد از نظر اینکه چه چیزی و چه زمانی به اشتراک بگذارید.
کسی که احساس می کند متحد است، شما را تشویق می کند، بهترین چیز را برای شما می خواهد، و دیدگاه شما را درک می کند.

نشانه می‌دهد که یک درمانگر بهترین گزینه نیست
درست مانند افراد مختلف زندگی شما به نظر نمی رسد که شما را “دریافت” کنند، یکی دو درمانگر اول که امتحان می کنید ممکن است احساس درستی نداشته باشند. در واقع، برای مردم عادی است که نیاز دارند چند درمانگر مختلف را امتحان کنند تا زمانی که درمانگر را پیدا کنند که برایشان مناسب است. درمانگر متفاوت

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد درمانگر شما بهترین گزینه برای شما نیست.

شما به سادگی درمانگر خود را دوست ندارید


لازم نیست درمانگر خود را دوست داشته باشید، یا احساس کنید که او فردی است که خارج از درمان با او دوست خواهید بود، اما باید شخصیت اصلی او را دوست داشته باشید و آنها را قابل اعتماد بدانید. تحقیقات نشان داده است افرادی که شخصیت درمانگر خود را دوست ندارند یا آنها را فردی نمی دانند که باید به او نگاه کنند، اغلب تجربیات درمانی منفی دارند.

درمانگر شما درگیر رفتارهای غیراخلاقی است


رفتارهای غیراخلاقی یک درمانگر ممکن است شامل لمس نامناسب، درخواست لطف جنسی، نقض محرمانه بودن، و درخواست یا پذیرش رشوه باشد. هر سازمان مشاوره و درمانگر دارای مدارک اخلاقی خاص خود است، و اگر به نظر می رسد درمانگر شما این کدها را نقض می کند، باید آنها را به سازمان مرتبط با اعتبار آنها گزارش دهید.

در اصل، هر درمانگری که رفتارهای غیراخلاقی انجام می دهد، اعتماد شما را نقض می کند. مطالعات نشان داده‌اند که تجربه هر نوع رفتار غیراخلاقی می‌تواند برای فرد تحت درمان بسیار مضر باشد، به همین دلیل است که اگر درمانگر شما رفتار غیراخلاقی از خود نشان می‌دهد، باید درمان را در اسرع وقت پایان دهید.

درمانگر شما از نظر فرهنگی حساس نیست


همه ما از پیشینه ها، قومیت ها و مذاهب مختلفی می آییم. لازم نیست درمانگر شما از همان پس زمینه شما باشد، اما ضروری است که آنها نسبت به شما حساس باشند.

اگر به نظر می رسد درمانگر شما دستور کار فرهنگی یا مذهبی خود را به شما تحمیل می کند یا از شما می خواهد که دستور کار خود را رد کنید، این یک پرچم قرمز است. به طور مشابه، اگر درمانگر شما در مورد جنسیت یا گرایش جنسی شما حساس نیست، برای شما مناسب نیست. علاوه بر این، درمانگری که از بحث پیرامون فرهنگ اجتناب می کند، به خصوص زمانی که تفاوت فرهنگی بین درمانگر و درمانجو وجود دارد، ممکن است مناسب نباشد.

درمانگر شما در مورد اهداف واضح نیست


درمان به معنای ارائه نتایج فوری نیست، و هر فرد زمانی که نوبت به پیشرفت می رسد، جدول زمانی متفاوتی خواهد داشت. با این حال، درمانگر شما باید روشن باشد که امیدوار است به چه معیارهایی دست پیدا کنید. آنها باید در مورد اهداف شما برای درمان بحث کنند و باید توجه داشته باشند که چه زمانی پیشرفت کرده اید

درمانگر شما سابقه یا آموزش مناسبی برای کمک به شما ندارد


انواع مختلفی از درمان وجود دارد – از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، درمان روان پویشی و درمان بین فردی.

اغلب اوقات، درمانگران در بیش از یک نوع درمان به خوبی آشنا هستند. با این حال، ممکن است درمانگر شما پیش زمینه یا آموزش لازم برای کمک به شما را نداشته باشد، و این ممکن است دلیلی باشد که آنها بهترین گزینه برای شما نیستند.

علاوه بر حصول اطمینان از اینکه نوع درمانی که درمانگر شما انجام می دهد برای شرایط شما کارآمد است، مهم است که درمانگر شما در برخورد با شرایطی که شما تجربه می کنید تجربه داشته باشد.

اکثر درمانگران تجربه برخورد با اضطراب یا افسردگی را دارند، اما اگر با شرایط کمتر رایجی مانند اختلالات خوردن، اختلال دوقطبی یا نارسایی جنسیتی سر و کار دارید، مهم است که یک درمانگر داشته باشید که تجربه کمک به افراد مبتلا به این شرایط را داشته باشد.

درمانگر شما قضاوت کننده است


برای یک درمانگر مناسب است که رفتارها یا انتخاب هایی را که برای شما مفید به نظر نمی رسد، یا ممکن است به شما آسیب برساند، فریاد بزند، اما یک درمانگر هرگز نباید شما را شرمنده کند.

اگر و وقتی انتقادی هستند، باید از محل شفقت و درک باشد. اگر احساس می‌کنید که درمانگر شما را تحقیر می‌کند یا بیش از حد خشن یا قضاوت‌کننده به نظر می‌رسد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که ادامه دهید.

درمانگر شما بیش از حد دوست است


داشتن یک درمانگر که احساس می‌کند همتا است، یا فردی که می‌توانید خارج از درمان با او دوست باشید، خوب است. این می تواند به شما کمک کند احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید. اما مرزهای معین درمانگر و مشتری وجود دارد، و اگر درمانگر شما اغلب آنها را شکسته است، این نشانه خوبی نیست.

به عنوان مثال، اگر درمانگر شما زمان زیادی را صرف صحبت کردن در مورد خود یا مشکلات خود می کند، این کار مناسب نیست. گاهی اوقات درمانگرانی که خیلی شبیه دوستان هستند، شما را به چالش نمی کشند یا شما را از منطقه راحتی خود بیرون نمی برند

چگونه از درمانگر خود جدا شوید


حتی اگر احساس می کنید که زمان آن فرا رسیده است، گفتن این موضوع به درمانگر دشوار است. ممکن است نگران باشید که احساسات آنها را جریحه دار کنید یا از دست شما عصبانی شوند. ممکن است شک کنید که کار درستی انجام می دهید. اینها همه احساسات عادی هستند و قابل درک است.

اما شما سزاوار مراقبت مؤثر و دلسوزانه هستید و این ممکن است به معنای «از هم گسیختگی» با درمانگر فعلی شما باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که این بخشی از کار یک درمانگر است که با بیمارانی که پیش می‌روند مقابله کند – لازم نیست نگران مراقبت از احساسات آنها باشید.

برخی از نکات برای گفتن به درمانگر خود که آماده ترک آن هستید عبارتند از:

نوشتن دلایلی که می‌خواهید ادامه دهید، می‌تواند به شما کمک کند تا از احساسات خود خلاص شوید و خود را برای آنچه می‌خواهید بگویید آماده کنید، مفید باشد.
به خاطر داشته باشید که لازم نیست دلیل مفصلی داشته باشید – گفتن این جمله که «فکر نمی‌کنم ما مناسب باشیم» کاملاً خوب است.
می‌توانید شخصاً در این مورد صحبت کنید، اما اگر احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید با درمانگر خود تماس بگیرید یا برای او ایمیل ارسال کنید

قبل از اینکه کارها را با درمانگر فعلی خود به پایان برسانید، داشتن یک درمانگر دیگر – یا چند گزینه درمانگر دیگر – می تواند مفید باشد.


در حالی که شما هیچ تعهدی در قبال درمانگر خود ندارید که شخصاً این موضوع را به اشتراک بگذارد، می تواند یک لحظه شفابخش برای شما باشد تا از خود و نیازهای خود دفاع کنید. در حالت ایده آل، درمانگر شما در مورد استدلال شما پذیرا و کنجکاو خواهد بود تا در نهایت به شما در درک بهتر احساسات و تجربیاتتان کمک کند. حتی اگر اینطور نباشد، می‌تواند لحظه‌ای ارزشمند برای شما باشد که یک مکالمه دشوار در خدمت بهترین منافع خود داشته باشید.

نتیجه گیری

همانطور که انتخاب برای شروع درمان یک انتخاب شجاعانه است، درک اینکه درمانگر مناسب شما نیست، شجاعت می خواهد و نشانه قدرت درونی شماست. وقتی متوجه می‌شوید که باید ادامه دهید و یک درمانگر جدید پیدا کنید، می‌تواند ترسناک باشد، اما بسیار رایج است و تناسب بهتری برای شما وجود دارد. تسلیم نشوید – شما درمانگر مناسب خود را پیدا خواهید کرد.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *