چگونه خودتان را ببخشید + 4 اصل خودبخشی

چگونه خودتان را ببخشید بخشش اغلب به عنوان تصمیمی عمدی برای رها کردن احساسات خشم، رنجش و انتقام نسبت به کسی که فکر می‌کنید به شما ظلم کرده است، تعریف می‌شود. با این حال، در حالی که ممکن است در توانایی خود برای بخشیدن دیگران بسیار سخاوتمند باشید، ممکن است نسبت به خودتان سخت تر باشید.

چگونه خودتان را ببخشید

همه مرتکب اشتباه می شوند، اما آموختن اینکه چگونه از این خطاها درس بگیریم، رها کنیم، ادامه دهیم و خود را ببخشیم برای سلامت روان و رفاه مهم است. چگونه خود را ببخشیم

یاد بگیرید چگونه خود را ببخشید


خودبخشی به معنای رها کردن خود نیست و همچنین نشانه ضعف نیست. عمل بخشش، چه خود را ببخشید و چه کسی که به شما ظلم کرده است، نشان نمی‌دهد که از این رفتار چشم پوشی می‌کنید. برای بخشیدن خود، باید:

احساسات خود را درک کنید
مسئولیت اتفاقی که افتاده را بپذیرید
با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید
از اشتباهات خود ابراز پشیمانی کنید
جبران کنید و عذرخواهی کنید (از جمله عذرخواهی از خودتان)
به دنبال راه هایی برای یادگیری از تجربه باشید
روی انتخاب های بهتر در آینده تمرکز کنید

بخشش به این معناست که رفتار را بپذیرید، آنچه را که اتفاق افتاده است بپذیرید، و مایلید از آن عبور کنید و بدون نشخوار وقایع گذشته که قابل تغییر نیستند به زندگی خود ادامه دهید. یک رویکرد درمانی برای خودبخشی نشان می دهد که چهار کلید اقدامات می تواند مفید باشد.

4 R از خودبخشی
مسئوليت
پشیمانی
مرمت
بازسازی

احساسات خود را درک کنید


آگاه شدن از احساساتی که تجربه می کنید بخش مهمی از یادگیری بخشیدن خود است. تحقیقات نشان داده است که شناسایی و برچسب زدن احساسات می تواند به کاهش شدت احساسات شما کمک کند. این می تواند به شما در تنظیم بهتر احساسات، از جمله احساسات مرتبط با احساس گناه و شرم کمک کند.

مسئولیت اعمال خود را بپذیرید


بخشیدن خود چیزی فراتر از پشت سر گذاشتن گذشته و ادامه دادن است. این در مورد پذیرش آنچه اتفاق افتاده و ابراز همدردی با خود است

مواجهه با کاری که انجام داده اید یا اتفاقی که افتاده است، اولین قدم به سوی بخشش خود است. همچنین سخت ترین مرحله است. اگر اعمال خود را بهانه می‌آورید، منطقی می‌دانید یا توجیه می‌کردید تا آن‌ها را قابل قبول جلوه دهید، وقت آن است که با آنچه انجام داده‌اید روبرو شوید و بپذیرید.

با قبول مسئولیت و پذیرفتن اینکه درگیر کارهایی شده اید که به دیگران آسیب رسانده است، می توانید از احساسات منفی مانند پشیمانی بیش از حد و احساس گناه دوری کنید.

با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید

بخشیدن خود مستلزم رویارویی با اعمال خود و ابراز پشیمانی از آنچه اتفاق افتاده است، اما مهم است که با شفقت به خود به این موضوع نزدیک شوید. نکته کلیدی این است که با همان مهربانی با خود رفتار کنید که به شخص دیگری نشان می دهید. سعی کنید از خود انتقادی پرهیز کنید و در عوض دلسوز باشید و در عین حال تصدیق کنید که اشتباه کرده اید و می خواهید در آینده بهتر عمل کنید.

از اشتباهات خود ابراز پشیمانی کنید

در نتیجه مسئولیت پذیری، ممکن است طیف وسیعی از احساسات منفی از جمله گناه و شرم را تجربه کنید. وقتی کار اشتباهی انجام داده اید، احساس گناه در مورد آن کاملا طبیعی است، حتی سالم. این احساس گناه و پشیمانی می تواند به عنوان سکوی پرشی برای تغییر رفتار مثبت باشد

در حالی که احساس گناه به این معنی است که شما فرد خوبی هستید که کار بدی انجام داده اید، شرم باعث می شود که خود را فردی بد ببینید. این می‌تواند احساس بی‌ارزشی را ایجاد کند که حل‌نشده باقی بماند، می‌تواند منجر به اعتیاد، افسردگی و پرخاشگری شود. بدانید که انجام اشتباهاتی که نسبت به آنها احساس گناه می‌کنید، شما را به یک فرد بد تبدیل نمی‌کند یا ارزش ذاتی شما را تضعیف نمی‌کند.

جبران کنید و عذرخواهی کنید

جبران بخش مهمی از بخشش است، حتی زمانی که شخصی که می بخشید خودتان هستید. همانطور که ممکن است شخص دیگری را نبخشید تا زمانی که او به نحوی آن را جبران کند، بخشیدن خودتان زمانی که احساس می کنید آن را به دست آورده اید به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت.

یکی از راه‌های عبور از احساس گناه این است که برای تصحیح اشتباهات خود اقدام کنید.

ممکن است به نظر برسد که این بخش از فرآیند فقط به نفع شخصی است که به شما آسیب رسانده اید، اما چیزی در آن برای شما نیز وجود دارد. رفع اشتباه به این معنی است که هرگز نباید تعجب کنید که آیا می توانستید کارهای بیشتری انجام دهید.

عذرخواهی صمیمانه و موثر

چگونه خودتان را ببخشید از تجربه یاد بگیرید

همه مرتکب اشتباه می شوند و چیزهایی دارند که برای آنها متاسف یا پشیمان هستند. افتادن در دام نشخوار فکری، نفرت از خود یا حتی ترحم می تواند آسیب زا باشد و حفظ عزت نفس و انگیزه شما را دشوار کند.

بخشیدن خود اغلب مستلزم یافتن راهی برای یادگیری از تجربه و رشد به عنوان یک شخص است. برای این کار، باید بدانید که چرا به همان روشی رفتار کرده اید و چرا احساس گناه می کنید. برای جلوگیری از تکرار رفتارهای مشابه در آینده چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟ بله، ممکن است اشتباه کرده باشید، اما این یک تجربه یادگیری بود که می تواند به شما در انتخاب بهتر در آینده کمک کند.

سعی کنید بهتر عمل کنید

بخشیدن خود به معنای تلاش فعال برای انجام کارهای بهتر در آینده است. همانطور که به موقعیت های مشابه نزدیک می شوید، در مورد احساس خود نسبت به اشتباهات گذشته خود فکر کنید. به جای احساس گناه در مورد آن اشتباهات گذشته، به خود یادآوری کنید که چه چیزی یاد گرفته اید و چگونه می توانید از آن دانش و تجربه برای هدایت اقدامات خود در آینده استفاده کنید.

محدودیت های بخشش خود

در حالی که خودبخشی تمرین قدرتمندی است، مهم است که بدانیم این مدل برای افرادی که به‌طور ناعادلانه خود را به خاطر چیزی که مسئول آن نیستند سرزنش می‌کنند، در نظر گرفته نشده است.

برای مثال، افرادی که متحمل سوء استفاده، ضربه روحی یا از دست دادن شده اند، ممکن است احساس شرم و گناه کنند، حتی اگر کنترلی نداشته باشند. نتیجه (نمونه ای از آنچه به عنوان سوگیری پسینی شناخته می شود).

مزایای بخشش خود

بدیهیات استاندارد در روانشناسی این بوده است که بخشش چیز خوبی است و فواید زیادی دارد، خواه کمی جزئی را تجربه کرده باشید یا شکایت بسیار جدی تری را متحمل شده باشید. این هم شامل بخشش دیگران و هم خودتان می شود.

سلامت روان

رها کردن و ارائه بخشش به خود می تواند به تقویت احساس سلامتی و بهبود تصویر شما از خود کمک کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که وقتی افراد خودبخشش را تمرین می کنند، سطوح پایین تری از افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند. به طور مشابه، شفقت به خود با سطوح بالاتر موفقیت، بهره وری، تمرکز و تمرکز همراه است.

سلامت جسمانی

عمل بخشش می تواند بر سلامت جسمانی شما نیز تأثیر مثبت بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که بخشش می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد، درد بدن و فشار خون را کاهش دهد و خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

روابط

داشتن یک نگرش دلسوزانه و بخشنده نسبت به خود نیز جزء حیاتی روابط موفق است. توانایی ایجاد پیوندهای عاطفی نزدیک با افراد دیگر مهم است، اما توانایی ترمیم آن پیوندها در مواقعی که دچار مشکل یا آسیب می شوند نیز مهم است.

یک مطالعه نشان داد که هر دو طرف از “شریک متخلف” که بخشش خود را نشان می دهد سود می برند. به طور خاص، هر دو طرف در نتیجه بخشش واقعی خود، تمایل بیشتری به احساس رضایت از رابطه دارند و افکار منفی کمتری در مورد یکدیگر دارند.

چالش در بخشش خود

پس چه چیزی است که بخشش خود را گاهی تا این حد دشوار می کند؟ چرا مردم اغلب به تنبیه و سرزنش خود به خاطر اشتباهات نسبتاً جزئی ادامه می دهند؟ درگیر شدن در اعمالی که با ارزش‌ها یا باورهای خود ما همخوانی ندارد، می‌تواند منجر به احساس گناه و پشیمانی یا بدتر از آن، نفرت از خود شود.

برخی از افراد به طور طبیعی بیشتر مستعد نشخوار فکری هستند، که می تواند تمرکز بر احساسات منفی را آسان تر کند. این واقعیت که خودبخشی شامل اعتراف به اشتباه و اعتراف به اینکه ممکن است نیاز به تغییر داشته باشید، می‌تواند این فرآیند را چالش‌برانگیزتر کند.

در نهایت، افرادی که هنوز آماده تغییر نیستند ممکن است برایشان سخت‌تر باشد که واقعاً خودشان را ببخشند. به جای اعتراف به اینکه ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند، ممکن است با نادیده گرفتن یا توجیه رفتار خود درگیر نوعی خودبخشی کاذب شوند.

معایب بالقوه بخشش خود


در حالی که بخشش خود به طور کلی به عنوان یک عمل مثبت در نظر گرفته می شود که می تواند به بازیابی حس خود کمک کند، تحقیقاتی نیز وجود دارد که نشان می دهد گاهی اوقات می تواند تأثیر مضری داشته باشد.

مشکل اصلی خودبخشی این است که گاهی اوقات می تواند همدلی با کسانی را که از اعمال شما آسیب دیده اند را کاهش دهد.

اگرچه خودبخشی اغلب احساس گناه را تسکین می دهد، اما مواقعی وجود دارد که این تمرکز درونی ممکن است شناسایی با دیگران را دشوارتر کند.

چگونه احساس گناه را رها کنم و خودم را ببخشم؟
رها کردن احساس گناه اغلب به زمان نیاز دارد. روی دلسوزی به خود تمرکز کنید، در صورت نیاز عذرخواهی کنید و برای جبران تلاش کنید. به جای نشخوار کردن در مورد احساس گناه، روی چیزهایی که یاد گرفته اید و اینکه چگونه برنامه ریزی می کنید تا در آینده بهتر عمل کنید تمرکز کنید.

چرا به نظر نمی رسد که خودم را ببخشم؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است در تلاش برای بخشیدن خود باشید. ممکن است به این دلیل باشد که نگران تکرار همان اشتباه هستید. یا شاید شما نگران این هستید که چگونه مواجهه با اعمالتان ممکن است تصویر شما را از خود تضعیف کند یا به عزت نفس شما آسیب برساند. در چنین مواردی، برداشتن گام های تدریجی برای تغییر واقعی می تواند مفید باشد. صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند احساسات خود را پردازش کنید، مهارت های مقابله ای جدید را توسعه دهید و راه هایی برای جلوگیری از اشتباهات مشابه در آینده پیدا کنید.

چگونه خودتان را برای چیزهای وحشتناک ببخشید؟
هر چه اشتباه شما جدی تر باشد، ممکن است زمان بیشتری برای عبور از آن بگذرد. پشیمانی می تواند طبیعی باشد، اما مهم است که برای عبور از آن قدم بردارید. ممکن است به خاطر اتفاقی که افتاده احساس غم و اندوه کنید، اما مهم است که به خود اجازه دهید احساسات خود را احساس کرده و بپذیرید.

همانطور که به جلو می روید، به کارهایی که برای تغییر انجام می دهید توجه کنید و از تجربه یاد بگیرید و بر احساس قدردانی از آنچه آموخته اید و فرصتی که برای ادامه تلاش دارید تمرکز کنید.

نتیجه

بخشیدن افرادی که به شما صدمه زده اند می تواند چالش برانگیز باشد، اما بخشیدن خودتان می تواند به همان اندازه سخت باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که یادگیری نحوه بخشیدن خود یک فرآیند یکسان نیست.

هرگز ساده یا آسان نیست، اما کار بر روی این شکل از شفقت به خود می تواند تعدادی از مزایای سلامتی احتمالی را به شما منتقل کند.


از من به شما: شفقت به خود، پذیرش نقص خود و دیگران را پیش بینی می کند.

علاوه بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب، خودبخشی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روابط شما نیز داشته باشد.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “چگونه خودتان را ببخشید + 4 اصل خودبخشی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *