چگونه ببخشیم: 5 نکته برای رها کردن و ادامه دادن

چگونه ببخشیم 5 نکته برای رها کردن و ادامه دادن

نگه داشتن کینه یا عصبانی ماندن ممکن است جذابیت زودگذر داشته باشد، اما در واقعیت، از نظر احساسی بسیار خسته کننده است.

مردم همیشه این را می گویند، اما درست است که بخشش فواید بسیاری دارد، به ویژه برای “بخشنده”، اما همیشه آسان نیست. در واقع، بسیاری از افرادی که دوست دارند خشم خود را رها کنند و ببخشند، با این سوال که چگونه کسی را ببخشند دچار مشکل می شوند.

بخشش سخت است، به خصوص زمانی که احساس می کنید به شدت به شما ظلم شده است. اما یادگیری نحوه بخشش در دراز مدت برای سلامت روان شما بسیار مفید خواهد بود. دیدگاه‌های منحصربه‌فرد زیادی در مورد نحوه بخشش وجود دارد، اما ما چند استراتژی آزمایش شده و واقعی داریم که به شما در شروع کار کمک می‌کند.

در یک نگاه
وقتی صدمه دیده اید، فهمیدن اینکه چگونه کسی را ببخشید می تواند دشوار باشد. اما با رها کردن آسیب‌های گذشته، می‌توانید با چشم‌اندازی جدید و امیدوارکننده‌تر پیش بروید. خوشبختانه راهبردهای زیادی برای کمک وجود دارد. توصیه می کنیم احساسات خود را بیان کنید، آن را یادداشت کنید، همدلی را در خود پرورش دهید، از خود محافظت کنید و در صورت نیاز از کمک بگیرید.

خود را بیان کنید
در فکر کردن به اینکه چگونه کسی را ببخشید، ممکن است تعجب کنید که آیا لازم است قبل از اینکه بتوانید او را ببخشید، در مورد مشکل صحبت کنید. ممکن است بیان احساسات خود به طرف مقابل کمک کند، اما ممکن است نه.

اگر رابطه برای شما مهم است و دوست دارید آن را حفظ کنید، ممکن است مفید باشد که به طرف مقابل بگویید – به زبانی غیر تهدیدآمیز – که چگونه اعمال او بر شما تأثیر گذاشته است. بررسی تاکتیک های مختلف حل تعارض می تواند به شما در برنامه ریزی این گفتگو کمک کند. برای مثال، ارزش استفاده از جملات «من» و «احساس می‌کنم» را دارد، نه از جملات دفاعی «تو».
اما، اگر آن شخص دیگر در زندگی شما نیست، اگر می خواهید رابطه را پایان دهید، یا اگر دلیلی برای این باور دارید که اگر مستقیماً به وضعیت رسیدگی کنید، اوضاع بسیار بدتر می شود، ممکن است بخواهید فقط یک نامه بنویسید و پاره کنید. آن را بالا (یا بسوزانید) و ادامه دهید.

نوشتن آن، حتی اگر قصد به اشتراک گذاشتن آن را ندارید، می تواند بخش مفیدی برای بخشیدن دیگران باشد. هنوز هم ممکن است کمک کند که احساسات خود را به عنوان بخشی از رها کردن در قالب کلمات بیان کنید.

مردم همیشه لازم نیست بدانند که شما آنها را بخشیده اید. بخشش برای شما بیشتر از طرف مقابل است.

آن را بنویسید (اما به دنبال مثبت باشید)
روزنامه نگاری در مورد موقعیتی که در آن صدمه دیده اید یا مورد ظلم قرار گرفته اید، می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که اتفاق افتاده است پردازش کرده و ادامه دهید. با این حال، روشی که در مورد آن می نویسید و آنچه که بر روی آن تمرکز می کنید، می تواند در تسهیل روند بخشش تفاوت ایجاد کند.

تحقیقات حاکی از آن است که به جای تمرکز بر احساساتی که پیرامون آن رویداد دارید، یادداشت برداری درباره فوایدی که از یک موقعیت منفی به دست آورده اید می تواند مفید باشد. بنابراین سعی کنید به جای نشخوار افکار و احساسات منفی، بر آنچه از تجربه آموخته اید تمرکز کنید.

همچنین نوشتن در مورد چیزی غیر مرتبط می تواند مفید باشد. این استراتژی‌ها به شما امکان می‌دهند راحت‌تر ببخشید و ادامه دهید

پس یک خودکار بردارید و دفعه بعد که دیدید کسی در رژه شما باران می بارد، یادداشت برداری در مورد روکش نقره را شروع کنید. یا در نظر داشته باشید که یک دفتر خاطرات سپاسگزاری مداوم داشته باشید تا بتوانید هر روز کمی بخشش را تمرین کنید.

همدلی را پرورش دهید
شما مجبور نیستید دلیل کاری که طرف مقابل با شما انجام داده است را به طور کامل درک کنید. با این حال، وقتی روی نحوه بخشیدن یک نفر کار می کنید، اغلب کمک می کند که خود را به جای دیگری بگذارید.

تحقیقات نشان داده است که همدلی، به‌ویژه با مردان، با بخشش مرتبط است و می‌تواند این روند را آسان‌تر کند. ۲ به جای اینکه طرف مقابل را «دشمن» بدانید، سعی کنید عواملی را که ممکن است بر اعمال آنها تأثیر گذاشته و اینکه آنها چه بوده‌اند، درک کنید. خرید و فروش با. آیا آنها دوران سختی را در زندگی خود سپری می کردند؟ آیا تا به حال اشتباهات مشابهی مرتکب شده اید؟

سعی کنید خصوصیات خوب طرف مقابل را به خاطر بسپارید. مگر اینکه شاخص های روشنی در غیر این صورت داشته باشید، به آنها شک کنید و تصور نکنید که انگیزه آنها باعث دردسر شما شده است.

از خود محافظت کنید و ادامه دهید
احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید: “یک بار مرا گول بزن، شرم بر تو، دو بار مرا گول بزن، شرم بر من.” گاهی اوقات اگر احساس کنید که بخشش شما را برای تکرار همان رفتار منفی در آینده باز می کند، بخشش دشوار است.

بخشش کامل کسی که همچنان به شما صدمه می زند لزوماً ایده خوبی برای سلامت عاطفی شما نیست.

درک این نکته مهم است که بخشش با گذشت از عمل توهین آمیز یکسان نیست. این کاملاً خوب (و گاهی اوقات حیاتی) است که برنامه های محافظت از خود را برای آینده به عنوان بخشی از روند بخشش خود بگنجانید.

به عنوان مثال، اگر یک همکار دارید که به طور مداوم ایده های شما را می دزدد، شما را در مقابل گروه تحقیر می کند، یا درباره شما شایعات می کند، رفتار منفی مداوم او برای بخشش دشوار است. با این حال، می‌توانید برنامه‌ای برای رسیدگی به رفتار با منابع انسانی، نقل مکان به بخش دیگری یا تغییر شغل برای رهایی از وضعیت منفی ایجاد کنید.

رها کردن خشم و تلاش برای بخشش، مزایای بخشش را به ارمغان می‌آورد بدون اینکه شما را در معرض سوء استفاده بیشتر قرار دهد. برای محافظت از خود نیازی به کینه ندارید.

خلاصه
مهم است که وقتی کسی را می بخشید از خود محافظت کنید. این به شما امکان می دهد در حالی که هنوز آنها را در قبال اقدامات خود مسئول می دانید، ادامه دهید. همچنین شما را از آسیب بیشتر محافظت می کند.

اگر به آن نیاز دارید کمک بگیرید
گاهی اوقات فراموش کردن گذشته و بخشیدن دشوار است. این به ویژه اگر اعمال توهین آمیز مداوم یا آسیب زا باشد صادق است.

اگر هنوز در دانستن نحوه بخشیدن کسی که به شما ظلم جدی کرده است مشکل دارید، ممکن است در کار با یک درمانگر موفقیت بهتری داشته باشید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را در سطح عمیق تری حل کنید و شخصاً در طول این فرآیند از شما حمایت کند.

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که رویکردی به نام بخشش درمانی می‌تواند برای بهبود جنبه‌های مختلف عملکرد روان‌شناختی و رفاه مفید باشد. مداخلات بخشش به کاهش افسردگی، کاهش خشم، کاهش استرس و بهبود احساسات مثبت کمک کرد.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *