چه زمانی نبخشیدن کسی خوب است؟

در حالی که بخشش مزایای روانی دارد، لازم نیست کسی را که به شما صدمه زده است ببخشید. مواقعی وجود دارد که نبخشیدن کسی خوب است. همچنین مهم است که بفهمیم بخشیدن کسی به چه معناست و همچنین بخشش چیست.

بیشتر مردم در اوایل زندگی درباره بخشش یاد می گیرند. وقتی بچه بودی، شاید دوستی با تو بد بوده است. گفتند متاسفم و تو به راحتی آنها را بخشیدی و به بازی با هم برگشتی. اما بعداً در زندگی، بخشش می تواند پیچیده تر شود. به عنوان بزرگسال، ممکن است برای بخشیدن دیگران تلاش کنیم و زمانی که آنها به ما صدمه زدند، آنها را رها کنیم

بیایید در مورد اینکه بخشش چیست، چه چیزی نیست و چه زمانی خوب است که کسی را نبخشیم صحبت کنیم.

بخشش چیست؟


در ابتدایی‌ترین مفهوم، بخشش به این معناست که شما تصمیم می‌گیرید احساسات منفی‌ای را که در مورد چیزی آسیب‌رسانی که کسی به شما انجام داده است، رها کنید. تعریف بخشش می تواند دشوار باشد، اما بسیاری از ذهن های بزرگ تلاش کرده اند

به عنوان مثال، جوآنا نورث، استاد فلسفه در دانشگاه لندن، ایده بخشش را در کتاب خود با عنوان “خطا و بخشش” توصیف کرد:

«ارزش بخشش در این واقعیت نهفته است که اساساً مستلزم شناخت مسئولیت خطاکار در قبال عملش است، و ثانیاً، بخشش معمولاً مستلزم تلاشی از جانب شخص ظالم است: تلاشی آگاهانه برای بهبود خود در رابطه با خطاکار.”

اگر با 12 مرحله الکلی های گمنام (AA) آشنا هستید، مرحله 9 از 12 مرحله در AA راه دیگری برای فکر کردن در مورد بخشش است.

مرحله 9 اصلاح است. در حالی که AA واضح است که این مرحله ریشه در عمل دارد و فقط عذرخواهی نیست، توضیحات به طور خلاصه بیان می کند که چرا درخواست بخشش مهم است:

«هرجا که ممکن است مستقیماً جبران خسارت کنید، مگر اینکه انجام این کار به آنها یا دیگران آسیب برساند».

AA پیشنهاد می کند که برای پیشرفت معنوی، شخص باید تلاش کند تا جبران کند، اما خاطرنشان می کند که مردم نباید “آرامش خود را به قیمت دیگران بخرند.”

در حالی که این نقل قول به افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل مربوط می شود، برای هر کسی می تواند مفید باشد که بفهمد که طلب بخشش مساوی عمل نیست.

وقتی واقعاً کسی را بخشیده اید، خود را از احساسات منفی رها کرده اید. به عنوان مثال، دیگر از دست آنها عصبانی نیستید یا دوست ندارید که به خاطر اشتباه کردن با شما “به آنها پاسخ دهید”.

بخشش چیست
در حالی که درک معنای بخشش مهم است، همچنین مهم است که بدانیم بخشش چیست

بخشیدن کسی به این معنی نیست که کاری که انجام داده را فراموش کنید.
بخشیدن کسی به این معنی نیست که فکر می کنید رفتار او خوب است.
بخشیدن کسی به این معنا نیست که شما به خاطر آسیب رساندن به شما، اشتباه را عذر می‌گیرید یا «او را از قلاب خارج می‌کنید».
بخشیدن کسی به این معنا نیست که با او آشتی کرده‌اید و به این معنا نیست که او را به زندگی خود باز می‌گردانید.

همچنین باید بدانید که بخشش انتخابی است که شما می کنید. این چیزی نیست که باید برای انجام آن تحت فشار باشید.

تصمیم شما برای بخشیدن کسی به اقدامات آینده او بستگی ندارد. شما نمی توانید کنترل کنید که شخص دیگری در آینده چه خواهد کرد. شما می توانید برای محافظت از خود در برابر تکرار رفتارهای گذشته آنها مرزهایی تعیین کنید.

وقتی کسی را نبخشید مشکلی ندارد


اینکه آیا امتناع از بخشیدن کسی خوب است یا نه، به تعریف شما از بخشش بستگی دارد. آیا منظورتان این است که قصد دارید به کسی که به شما ظلم کرده اجازه دهید به زندگی شما بازگردد، حتی اگر او حاضر به تغییر نباشد؟ منظورتان این است که از کینه ورزی ذهنی با یک فرد خودداری می کنید تا بتوانید فضای ذهنی خود را آزاد کنید؟

در تعریف اول، ممکن است خودتان را برای استرس و آسیب بیشتر آماده کنید. در مرحله دوم، شما سلامت روان خود را در نظر می گیرید و تصمیمی می گیرید که از رفاه شما حمایت می کند

کسانی را که به شما آسیب رسانده اند ببخشید – نه به این دلیل که آنها سزاوار بخشش شما هستند، بلکه به این دلیل که شما هرگز نمی توانید خوشحال باشید تا زمانی که خشم خود را رها کنید و عفو کنید.

JOHN LOCKWOOD HUIE

این نقل قول از Huie پاداش بخشش را برجسته می کند. با این حال، توجه داشته باشید که این نقل قول چیزی در مورد پیگیری رابطه با شخصی که می‌بخشید نمی‌گوید.

بخشیدن کسی به این معنی نیست که از اعمال او چشم پوشی می کنید. لازم نیست به کسی بگویید که او را می‌بخشید، و اگر نمی‌خواهید با او رابطه برقرار کنید، این موضوع می‌تواند بسیار مهم باشد.

دلایلی که چرا نبخشیدن کسی مشکلی ندارد


شما نباید اجازه دهید کسی به زندگی شما بازگردد که به طور مداوم الگوی سوء استفاده را نشان داده است. برای انجام کاری که نمی خواهید انجام دهید، تحت فشار نباشید. شرایطی وجود دارد که خوب است کسی را نبخشید.

در اینجا فقط چند نمونه آورده شده است:
شما هنوز اثرات اعمال آنها را احساس می کنید یا به دلیل نحوه برخورد با شما (به ویژه برای سوء استفاده در دوران کودکی) دچار PTSD می شوید.


شما احساس می کنید که حتی پس از ابراز عذرخواهی و پیشنهاد اصلاح رفتار آینده خود، آماده نیستید آنها را ببخشید. خوب است که به آنها بگوییم. شما احساس می کنید که بخشیدن کسی تضمین می کند که او به زندگی شما بازگشته است، و این شما و اطرافیانتان (مانند فرزندان یا خانواده تان) را در معرض خطر قرار می دهد. اگر طرف مقابل آن را دری باز به زندگی شما می بیند، خطرات ارائه بخشش را در نظر بگیرید.


احساس می کنید که آن شخص شما را تحت فشار قرار می دهد تا در رفتارهای منفی شرکت کنید، مثلاً اگر هوشیار باشید، الکل بنوشید.

شما احساس می کنید که آن شخص به مرزهای شما احترام نمی گذارد. مثلاً وقتی در تمام ساعات شبانه روز با شما تماس می گیرند و از شما طلب بخشش می کنند، فقط به فکر نیازهای خود هستند و رفاه شما را در نظر نمی گیرند.

فواید روانشناختی بخشش


شما هنوز هم می توانید برخی از مزایای روانشناختی بخشش یک نفر را دریافت کنید، حتی اگر به او نگویید

یک مطالعه گروهی متشکل از 332 بزرگسال را طی پنج هفته دنبال کرد تا فواید بخشش را بررسی کند. هر شرکت‌کننده در مورد «بخشش حالت، که محققان آن را به‌عنوان «پرورش یک تمایل عمدی و هدف‌محور به سمت بخشش تعریف کردند» گزارش کردند.

بخشش به عنوان “تجربه شناختی – انگیزشی – عاطفی کاهش منفی گرایی و افزایش مثبت اندیشی نسبت به مجرم در مواجهه با ناملایمات” تعریف شد.

نتایج نشان داد که بخشش بیشتر با بهبود بیشتر در سطح استرس شرکت کنندگان و علائم سلامت روانی و جسمی در طول مطالعه مرتبط بود.

مطالعه دیگری به ارتباط بین استرس روانی، رفاه و بخشش در 148 بزرگسال جوان پرداخت. محققان دریافتند افرادی که استرس بیشتری در طول زندگی داشتند و سطح بخشش کمتری داشتند، با افزایش سن، پیامدهای سلامت روانی بدتری داشتند. با این حال، استرس مادام العمر پیامدهای سلامت روان ضعیف را در داوطلبانی که امتیاز بالایی در معیارهای بخشش کسب کرده بودند، پیش بینی نکرد.

افراد می توانند این مهارت ها را در دوستی ها و روابط با اعضای خانواده نیز منتقل کنند

چگونه ببخشیم: چه بگوییم


اینکه چگونه یک نفر را ببخشید – زمان انتخابی، کلماتی که می گویید – بسیار شخصی خواهد بود.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، برخی از چارچوب ها می توانند به شما کمک کنند تا در فرآیند بخشش حرکت کنید. به طور کلی، چهار مرحله برای بخشش وجود دارد که باید از طریق آنها کار کنید:

تشخیص دهید که صدمه دیده اید و احساسات خود را بپذیرید.
یک انتخاب آگاهانه برای بخشش و ادامه دادن داشته باشید.
به هر چالشی که ممکن است در این فرآیند پیش بیاید رسیدگی کنید.
برای به دست آوردن آرامش و احساس بسته بودن، احساسات منفی را کنار بگذارید.
در مرحله اول بخشش، ممکن است لازم باشد از خود بپرسید که در مورد آنچه اتفاق افتاده چه احساسی دارید. آسیب دیدی؟ خشمگین؟ خیانت کرد؟

در مرحله دوم تصمیم می گیرید که ببخشید. در این مرحله، می‌تواند مفید باشد که از خود بپرسید آیا آماده هستید طرف مقابل را ببخشید و برای انجام این کار چه برنامه‌ای دارید.

در مرحله سوم، از خود بپرسید چه چیزی ممکن است روند بخشش را دشوار کند یا مانع پیشرفت شما شود. هم به عوامل درونی (مانند احساسات گذشته و حال) و هم به عوامل موقعیتی فکر کنید که می توانند این روند را پیچیده کنند.

در مرحله آخر، شما می بخشید. کلماتی که انتخاب می کنید شخصی خواهد بود و بین شما و طرف مقابل خواهد بود. اما آنها باید واقعی و واضح باشند. به عنوان مثال، می‌تواند به سادگی بگوید: «من تو را می‌بخشم» یا «انتخاب می‌کنم تو را ببخشم».

همچنین می‌توانید مشخص‌تر باشید، مانند «من تو را به خاطر _ می‌بخشم» و بیان کنید که آن شخص چه کرده است. می‌توانید مشخص کنید که آیا قصد دارید از آن‌ها کنار بیایید یا می‌خواهید برای بازسازی رابطه تلاش کنید

خلاصه
چه صرفاً ذهنی خود را رها کنید یا مستقیماً با آن شخص صحبت کنید، تصمیم برای بخشیدن کسی شخصی است. فواید بخشش بیشتر به نفع کسی است که بخشنده است تا کسی که بخشیده می شود. همچنین مواقعی وجود دارد که بخشش برای سلامت روان و امنیت شما بهترین نیست، بنابراین اگر فکر می‌کنید که انجام این کار او را به زندگی شما باز می‌گرداند، برای بخشیدن کسی که به شما صدمه زده است، تحت فشار نباشید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *