چرا آسیب پذیری در روابط بسیار مهم است؟

به علاوه مراحلی که می توانید برای باز کردن بیشتر انجام دهید.

مهم نیست در مورد چه نوع رابطه ای صحبت می کنیم – خواه دوستی، خانوادگی یا عاشقانه – آسیب پذیری کلیدی برای تقویت پیوند نزدیک تر، عمیق تر و معتبرتر با شخص دیگری است. ما را با یکدیگر و خودمان صادق نگه می‌دارد، دیوارها را فرو می‌ریزد، احتمال سوءتفاهم و سوء تفاهم را از بین می‌برد و به ما اجازه می‌دهد کاملاً خودمان باشیم.

بیاموزید که چرا آسیب‌پذیری به تقویت روابط سالم و معتبر کمک می‌کند، چگونه می‌توانید آسیب‌پذیرتر بودن را بیاموزید، و زمانی که با نزدیک‌ترین افراد به خود باز نمی‌شوید، چه خطری را تهدید می‌کنید.

آسیب پذیری در روابط چیست؟


شاری فوس، درمانگر ازدواج و خانواده و بنیانگذار روش روایت، می‌گوید: «آسیب‌پذیری زمانی است که فرد با میل خود ریسک می‌کند تا احساسات و ضعف‌های خود را آشکار کند. این گشودگی عاطفی در همه روابط سالم ضروری است، زیرا راه را برای درک عمیق‌تر هموار می‌کند و همدلی لازم برای روابط بلندمدت سالم را برمی‌انگیزد.»

او اضافه می کند که با ارتباط باز، دیگران بهتر می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و تفاوت های ظریف احساسات شما را تصور کنند.

چگونه بفهمیم که آیا در یک رابطه سالم هستید؟

چرا آسیب پذیری در روابط مهم است؟
این کاملا طبیعی است که بخواهید از خود و احساسات خود محافظت کنید. در واقع، نگه داشتن افکار و احساسات در قفسه سینه و دور از دیگران نوعی محافظت است که گاهی آسیب پذیری در یک رابطه را سخت می کند.

اگر به خود اجازه ندهید که آسیب پذیر باشید، نمی توان از شریک زندگی تان انتظار داشت که بفهمد شما از او چه نیاز دارید و چه می خواهید.

— SHARI FOOS, MFT

با این حال، بسته بودن بیش از حد به دیگران – به ویژه در روابط عاشقانه یا دوستی های بسیار نزدیک – می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. این پیوند به خودی خود کمتر رضایت بخش است، و ممکن است رابطه شما حتی بیشتر مستعد شکسته شدن باشد.

فوس خاطرنشان می کند: “اگر به خود اجازه ندهید آسیب پذیر باشید، نمی توان از شریک زندگی تان انتظار داشت که بفهمد شما از او چه نیاز دارید و چه می خواهید.” او می افزاید: «آنها بدون شک به روش های رضایت بخشی پاسخ خواهند داد. و سپس، چون احساس حمایت نمی‌کنید، می‌توانید به جای مالکیت احساسات خود، از آنها رنجیده خاطر شوید و آنها را سرزنش کنید. و سپس، قبل از اینکه شروع به آسیب پذیر شدن کنید، گرهی برای باز کردن دارید.»

همه روابط مستعد شکاف هستند. آسیب پذیری را به عنوان ملاتی در نظر بگیرید که به پر کردن شکاف ها کمک می کند.

اگر شریک زندگی شما در مورد احساسات خود صحبت نمی کند چه کاری باید انجام دهید

4 راه برای تقویت آسیب پذیری بیشتر در روابط

مانند بسیاری از چیزهای زندگی، آسیب پذیر بودن همیشه به طور طبیعی به وجود نمی آید. در واقع، بیان صادقانه خودمان با شخص دیگری به دلیل ترس از طرد شدن یا قضاوت، می تواند واقعاً دشوار باشد.

فوس می‌گوید: «ما بدترین منتقدان خود هستیم و ترس از اینکه شریک زندگی‌مان ممکن است با بدترین چیزهایی که درباره خودمان فکر می‌کنیم موافق باشد، وحشتناک است. بنابراین، ما با پنهان کردن این ترس از خود دفاع می کنیم. طعنه آمیز این است که تنها راه برای دیده شدن و شنیده شدن این است که ریسک کنید و نتیجه مثبتی داشته باشید.

در برخی موارد، باز کردن کار دشوار است زیرا ما حتی با خودمان هم کاملاً آسیب پذیر نیستیم. ضربه زدن به هسته درونی ما اغلب به معنای مواجهه با احساسات ناراحت کننده یا گیج کننده است. اگر برای باز شدن مشکل دارید یا می خواهید راه های جدیدی برای باز بودن و آسیب پذیری عاطفی در روابط پیدا کنید، مراحل ذکر شده در زیر را در نظر بگیرید.

در مورد خود آسیب پذیری بحث کنید

Foos توصیه می کند: “با به اشتراک گذاشتن احساس خود در مورد بحث در مورد آسیب پذیری خود، درست وارد شوید.” “به شریک زندگی خود اجازه دهید بداند که در گذشته چه احساسی داشته اید که آسیب پذیر بوده اید. آیا این به شما کمک کرد تا عمیقاً ارتباط برقرار کنید یا در نهایت آسیب دیدید؟»

داشتن درک بهتر از این که چرا ممکن است با آسیب پذیری دست و پنجه نرم کنید، می تواند به شما در ارتباط با شریک زندگی خود در این مورد کمک کند. همچنین اولین قدم خوبی برای پذیرش آسیب پذیری در روابط در مقابل اجتناب از آن است.

یک ترس را نام ببرید

فوس توصیه می کند: “هر موضوعی که احساسات دشواری را برای شما برانگیزد، موضوعی است که باید راهی برای حل آن پیدا کنید.” “گاهی اوقات، فقط نامگذاری یک ترس با صدای بلند، آن را کوچکتر نشان می دهد و مقداری از نیش آن را تسکین می دهد.”

همه ما ترس هایی داریم. او می‌گوید چه مسائل جنسی، پول یا مشکلات خانوادگی باشد، او می‌گوید که می‌توانید از صحبت کردن درباره احساسات خود با کسی که بدون قضاوت به دقت گوش می‌دهد، سود ببرید.

درباره یک تجربه اخیر بحث کنید

یکی از راه‌های باز کردن کانال‌های ارتباطی و آسیب‌پذیری، بحث درباره چیزهایی است که در زندگی شما اتفاق می‌افتد. شاید با یک غریبه برخورد کرده اید که شما را گیج کرده است، یا شاید با چیز جدیدی در محل کارتان سر و کار دارید. به سادگی با حقایق شروع کنید، سپس به اشتراک بگذارید که این تجربه چگونه بر شما تأثیر گذاشته است. تجربه نباید منفی باشد. شاید این چیزی است که شما را درخشیده است!

یک هدف را به اشتراک بگذارید

آیا هدفی کوتاه مدت یا بلندمدت وجود دارد؟ به اشتراک گذاشتن این هدف و اینکه چرا برای شما مهم است، راهی آسان برای برقراری ارتباط با شخص دیگری است. حتی بهتر از آن، مطمئناً یک تشویق کننده به دست خواهید آورد که از تماشای موفقیت شما هیجان زده است (و شاید حتی کمک کند).

پیمایش در 4 مرحله یک رابطه

وقتی حریم خصوصی ممکن است بهتر از آسیب پذیری در روابط باشد

در حالی که آسیب پذیری در روابط بسیار مهم است، مطمئناً تعادلی بین آسیب پذیر بودن و نگه داشتن برخی جزئیات برای خودمان وجود دارد.

فوس می‌گوید: «یکی از بهترین عادت‌های جدیدی که می‌توانید ایجاد کنید، عادت به در نظر گرفتن تأثیر اطلاعات حساس قبل از به اشتراک گذاشتن آن با دیگران است. به عنوان مثال، محرمانه بودن دوست نداشتن شخصیت یا رفتار یک فرد به یک دوست صمیمی – حتی زمانی که اعتماد دارید احساسات شما محرمانه باقی می ماند – می تواند احساس گناه و پشیمانی در شما ایجاد کند.

سایر موضوعات غیرمجاز ممکن است شامل تاریخچه جنسی (به خصوص اگر ممکن است منجر به حسادت یا درد با شریک عاشقانه شود)، برخی از جزئیات مالی یا سلامتی، ترس ها یا افکاری که به تنهایی به طور کامل روی آنها کار نکرده اید، باشد. بر روابط شما تأثیر منفی می گذارد، و کینه هایی که هنوز نتوانسته اید از آنها رها شوید.

چگونه احساسات خود را بیان کنیم

سخنی از Verywell
آسیب پذیری فرصتی برای رشد به عنوان یک فرد و راهی برای یافتن رضایت عمیق در روابط است. باز کردن و کنار گذاشتن ترس‌های خود از طرد شدن به ایجاد اعتماد و صداقت با دیگران کمک می‌کند، همدلی را تقویت می‌کند و پیوندهای قوی‌تری ایجاد می‌کند. آسیب پذیر بودن همیشه آسان نیست و انجام این کار اغلب مستلزم برداشتن گام های عمدی است. کار ارزشش را دارد.

احساسات رابطه: نحوه بیان احساسات در یک رابطه

نوشته وندی رز گولد
وندی رز گولد یک خبرنگار سبک زندگی با بیش از یک دهه تجربه در پوشش موضوعات سلامت و تندرستی است.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *