عذرخواهی صمیمانه و موثر

عذرخواهی می تواند ترسناک باشد، اما اولین قدم برای بازسازی اعتماد است

عذرخواهی صمیمانه و موثر

روابط می توانند محافظ های فوق العاده ای در برابر استرس باشند، اما تعارضات روابط نیز می تواند باعث درد و استرس عاطفی قابل توجهی شود. دانستن نحوه عذرخواهی و زمان می تواند آسیب های یک رابطه را ترمیم کند، اما اگر ندانید چگونه صادقانه عذرخواهی کنید، در واقع می توانید اوضاع را بدتر کنید.

یک عذرخواهی صمیمانه و مؤثر عذرخواهی است که همدلی واقعی، پشیمانی و پشیمانی و همچنین قولی برای عبرت گرفتن از اشتباهات شما را به همراه داشته باشد.

به عبارت دیگر، باید واقعاً باور داشته باشید که کار اشتباهی انجام داده اید و برای صدمه ای که ایجاد کرده اید متاسف باشید. در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد که به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه صادقانه و مؤثر عذرخواهی کنید.

دلایل عذرخواهی را بشناسید


وقتی اشتباهی مرتکب شده اید یا به شخص دیگری آسیب رسانده اید، دلایل خوبی برای عذرخواهی وجود دارد. با عذرخواهی می توانید:

تصدیق کنید که اشتباه کرده اید


در مورد آنچه در رابطه شما مجاز است و غیر مجاز صحبت کنید
پشیمانی و پشیمانی خود را ابراز کنید
از اشتباهات خود درس بگیرید و راه های جدیدی برای رویارویی با موقعیت های دشوار پیدا کنید
یک خط ارتباطی با طرف مقابل باز کنید

عذرخواهی صمیمانه نیز می تواند باعث تسکین شما شود، به خصوص اگر نسبت به اعمال خود احساس گناه داشته باشید. معذرت خواهی به تنهایی آسیب را پاک نمی کند یا آن را خوب نمی کند، اما نشان می دهد که می دانید اعمال یا گفتارتان اشتباه بوده است و در آینده بیشتر تلاش خواهید کرد تا از تکرار آن جلوگیری کنید.

عذرخواهی نکردن وقتی اشتباه می کنید می تواند به روابط شخصی و حرفه ای شما آسیب برساند. همچنین می تواند منجر به نشخوار فکری، خشم، رنجش و خصومت شود که ممکن است در طول زمان بیشتر شود.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از دلایل اصلی عذرخواهی نکردن مردم این است که آنها واقعاً نگران طرف مقابل نیستند، عذرخواهی تصور خود از خود آنها را تهدید می کند، یا معتقدند که عذرخواهی به هر حال فایده ای ندارد.

بدانید چه زمانی عذرخواهی کنید

دانستن زمان عذرخواهی به همان اندازه مهم است که بدانید چگونه عذرخواهی کنید. به طور کلی، اگر مشکوک هستید که کاری که انجام داده‌اید – عمدی یا تصادفی – باعث ایجاد احساسات سخت در شخص دیگری شده است، بهتر است عذرخواهی کنید و هوا را پاک کنید.

اگر کاری که انجام دادید اگر با شما انجام می شد شما را آزار می داد، عذرخواهی لازم است. اگر مطمئن نیستید، عذرخواهی نه تنها به شما این شانس را می‌دهد که اشتباهاتی را که مرتکب شده‌اید «مالک» شوید، بلکه آنچه را که فکر می‌کنید خوب است را دوباره ایجاد کنید.

اگر احساس می‌کنید طرف مقابل غیرمنطقی است، ممکن است بحثی در این مورد انجام شود. شما می توانید تصمیم بگیرید که بعد از آن عذرخواهی در کجا قرار بگیرید.

در حالی که یک عذرخواهی صمیمانه می تواند تا حد زیادی به بهبود رابطه کمک کند، مردم اغلب تمایلی به انجام این مرحله ندارند یا نمی توانند.

اعتراف به اشتباه می تواند سخت و فروتنانه باشد.

محققان دریافته‌اند که افرادی که معتقدند شخصیت قابل تغییر است، به احتمال زیاد به دلیل اعمال مضر عذرخواهی می‌کنند. از آنجایی که احساس می‌کنند تغییر ممکن است، احساس می‌کنند که پذیرش تقصیر اشتباهاتشان فرصتی برای یادگیری و رشد است.

مسئولیت بپذیر

مسئولیت پذیری به معنای اعتراف به اشتباهاتی است که مرتکب شده اید و باعث آسیب رساندن به طرف مقابل شده است، و این یکی از مهم ترین و نادیده گرفته شده ترین اجزای اکثر عذرخواهی ها، به ویژه آنهایی است که در رسانه ها هستند.

گفتن چیزی مبهم مانند “متاسفم اگر از چیزی که من گفتم شما را آزرده خاطر کرد” به این معنی است که احساسات آسیب دیده واکنشی تصادفی از طرف مقابل بوده است. با گفتن “وقتی من [چیزی آزاردهنده] را گفتم، فکر نمی‌کردم.

متوجه شدم که احساسات شما را جریحه دار کردم، و متاسفم”، تصدیق می‌کند که می‌دانید چه چیزی گفته‌اید که به طرف مقابل صدمه زده است، و می‌پذیرید. مسئولیت آن

فرضیات نسازید و سعی نکنید تقصیر را از بین ببرید. مشخص کنید که از کارهای خود پشیمان هستید و از صمیم قلب متاسف هستید.

اظهار پشیمانی

هنگامی که یاد می گیرید چگونه به طور مؤثر عذرخواهی کنید، مهم است که ارزش ابراز پشیمانی را درک کنید.

قبول مسئولیت مهم است، اما برای طرف مقابل نیز مفید است که بداند از آسیب رساندن به او احساس بدی دارید و ای کاش این کار را نمی کردید. خودشه.

آنها قبلاً احساس بدی دارند و دوست دارند بدانند که شما نسبت به احساس بد آنها احساس بدی دارید.

وقتی می خواهید عذرخواهی کنید چه باید گفت
“کاش می توانستم آن را پس بگیرم.”
“کاش بیشتر متفکر بودم.”
“کاش به احساسات شما هم فکر می کردم.”

اینها همه ابراز پشیمانی است که بر صمیمیت عذرخواهی شما می افزاید و به طرف مقابل می فهمد که به شما اهمیت می دهید.

جبران


اگر کاری وجود دارد که می توانید برای اصلاح وضعیت انجام دهید، آن را انجام دهید. مهم این است که بدانید چگونه با صمیمیت عذرخواهی کنید، و بخشی از این صداقت، تمایل به عمل است.

وقتی جبران می کنید چه باید گفت
اگر چیزی را شکستید: “چگونه می توانم آن را جایگزین کنم؟”
اگر حرف آزاردهنده‌ای زدید: “می‌دانم حرف‌هایم شما را آزار می‌دهد. هرگز نباید با کسی که دوستش دارم و به او احترام می‌گذارم اینطور صحبت می‌کردم. تمام تلاشم را می‌کنم تا قبل از صحبت کردن در آینده فکر کنم.”


اگر اعتماد را شکستید: “آیا کاری می توانم در حال حاضر انجام دهم تا به اعتماد شما کمک کنم؟”

هر کاری که می توانید برای بهبود اوضاع انجام دهید، آن را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید چه چیزی به شما کمک می کند، از طرف مقابل بپرسید.

مجدداً مرزها را تأیید کنید


یکی از مهم ترین بخش های عذرخواهی و یکی از بهترین دلایل برای عذرخواهی، تایید مجدد مرزها است. مرزهای سالم در هر رابطه ای مهم هستند.

وقتی با کسی درگیر می شوید، اغلب از یک مرز عبور می کنید. اگر یک قاعده اجتماعی نقض شود یا اعتماد شکسته شود، عذرخواهی به تأیید اینکه چه نوع رفتاری در آینده ترجیح داده می شود کمک می کند.

بحث در مورد نوع قوانینی که هر دوی شما در آینده به آن پایبند خواهید بود، اعتماد، مرزها و احساسات مثبت را بازسازی خواهد کرد. این یک جدایی طبیعی از تعارض و رسیدن به آینده ای شادتر در رابطه را فراهم می کند.

به عنوان مثال، شما و شریک، دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان می‌توانید در مورد چیزهایی که تحمل نمی‌کنید بحث کنید، از جمله:

بی احترامی
تقلب کردن
دروغ گویی
گسلایتینگ
بی اعتمادی
داد زدن
علاوه بر این، می توانید با هم کار کنید تا انتظارات خود را در مورد نحوه رفتار عاطفی، فیزیکی و جنسی با یکدیگر تعیین کنید. اگر در توافق بر سر این مرزها مشکل دارید، ممکن است شما و عزیزتان از دیدن یک درمانگر خانواده یا مشاور زوجین بهره مند شوید.

به سهم خود، نه آنها


به یاد داشته باشید که وقتی عذرخواهی می کنید، مسئولیت بخشی از درگیری را بر عهده می گیرید. این بدان معنا نیست که شما قبول دارید که کل درگیری تقصیر شما بوده است. مردم اغلب می ترسند ابتدا عذرخواهی کنند زیرا فکر می کنند هر کسی که اول عذرخواهی می کند “بیشتر اشتباه می کند” یا “بازنده” درگیری است.

عذرخواهی حتی زمانی که فقط بخش کوچکی از درگیری مسئولیت شما بود، خوب و اغلب سالم است. این به شما اجازه می دهد تا آنچه را که در مورد اعمال خود پشیمان هستید مشخص کنید، اما مرزهای خود را نیز تأیید می کند.

مهم است که در عذرخواهی خود منصف باشید، هم از طرف مقابل و هم نسبت به خودتان. اگر همه تقصیر شما نیست، همه تقصیرها را نپذیرید.

به دلایل درست عذرخواهی کنید

وقتی برای کاری که انجام دادید عذرخواهی می کنید، بدون در نظر گرفتن اقدامات طرف مقابل، راحت تر می توانید جلو بروید و درگیری را پشت سر بگذارید. وقتی عذرخواهی می کنیم، راحت تر می توانیم صداقت خود را حفظ کنیم و خود را ببخشیم.

ممکن است طرف مقابل نیز برای عذرخواهی از کارهای خود تحریک شود. در حالی که عذرخواهی اغلب خوب است، مهم است که به یاد داشته باشید که همیشه این اتفاق نمی افتد. تلاش برای عذرخواهی از طرف مقابل یک تاکتیک دستکاری است که گاهی نتیجه معکوس می دهد.

برای آرامش خود عذرخواهی کنید و ممکن است به طرف مقابل الهام شود که همین کار را انجام دهد. اما مطمئن باشید که فقط به این دلیل که انتظار عذرخواهی دارید، عذرخواهی نکنید.

نتایج را رها کنید… تا حدی


اگرچه عذرخواهی می‌تواند راهی برای حفظ صداقت و کنار گذاشتن کارهایی باشد که به آنها افتخار نمی‌کنیم، بسیاری از ما نیز می‌خواهیم رابطه را ترمیم کنیم و بخشیده شویم. گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد.

اگر عذرخواهی خالصانه بود و شامل موارد لازم بود، شانس بخشش شما بیشتر است، اما گاهی اوقات طرف مقابل آماده نیست یا قادر به بخشش و ادامه دادن نیست. یا ممکن است شما را ببخشند اما مراقب باشند. یا ممکن است نقش خود را در درگیری درک نکنند. شما نمی توانید پاسخ آنها را کنترل کنید، و اگر هر کاری که می توانید انجام داده اید، فعلاً آن را رها کنید.

روش خود را انتخاب کنید


عذرخواهی شفاهی در اکثر شرایط مناسب است، اما اصلاح کتبی نیز می تواند مزایای خود را داشته باشد. بسیاری از مردم با عذرخواهی رو در رو احساس ناراحتی می کنند، و در حالی که این ناراحتی به تنهایی دلیل خوبی برای عذرخواهی کتبی نیست، می تواند یک عامل باشد به خصوص اگر ناراحتی شما بر توانایی شما برای ابراز وجود تأثیر بگذارد.

نوشتن عذرخواهی خود در یک نامه، ایمیل، یا حتی متن می تواند به شما زمان دهد تا عذرخواهی خود را با دقت بسازید، اطمینان حاصل کنید که مسئولیت را بپذیرید، ابراز پشیمانی کنید و مرزها را مجدداً تأیید کنید.

از سوی دیگر، عذرخواهی کتبی ممکن است برای برخی از اشتباهات خیلی رسمی باشد و برای برخی دیگر به اندازه کافی شخصی نباشد. و اگر عذرخواهی کتبی با پاسخ همراه نباشد، ممکن است با یک درگیری حل نشده باقی بمانید.

عذرخواهی خود را ساده و مستقیم نگه دارید. اگر زیاده روی کنید، به جای کسی که به او ظلم کرده اید، آن را در مورد خودتان خواهید ساخت. این می تواند نارضایتی ایجاد کند و اعتماد را از بین ببرد.

چگونه بفهمیم که عذرخواهی شما پذیرفته شده است؟


به طور کلی، اگر فرد مراحل زیر را انجام دهد، می‌توانید تشخیص دهید که آیا عذرخواهی شما پذیرفته شده است:

به عذرخواهی شما گوش داد یا اذعان کرد که عذرخواهی شما را خوانده است
از شما تشکر کرد یا از عذرخواهی شما قدردانی کرد
به عذرخواهی شما پاسخ داد و گفت: “اشکال ندارد” یا “لطفا دیگر این کار را نکنید” یا حتی “ممنونم، اما من هنوز به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارم.”
مهم است که به خود یادآوری کنید که حتی اگر کسی عذرخواهی شما را بپذیرد، لزوماً به این معنی نیست که آماده است شما را ببخشد. بخشش واقعی ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین آرام بمانید و صبور باشید.


عذرخواهی واقعی همیشه آسان نیست، اما می تواند بخش مهمی از اصلاح یا حفظ روابط مهم باشد. با همدلی، قلبی باز و مقداری شجاعت، می توانید گام هایی را که برای عذرخواهی صادقانه و صادقانه نیاز دارید بردارید.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “عذرخواهی صمیمانه و موثر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *