زمان همه زخم ها را التیام می بخشد: آیا این حقیقتی دارد؟

اگر از دست دادن، ناامیدی، دلشکستگی یا ضربه روحی را تجربه کرده اید، افرادی خوش نیت داشته اید که می گویند درد با گذشت زمان از بین می رود. آیا به قول معروف زمان واقعاً همه زخم ها را التیام می بخشد؟

زمان همه زخم ها را درمان می کند

زمان مطمئناً عامل مهمی در مورد درمان است. اگرچه ممکن است مقداری از درد، غم یا سایر احساسات منفی مرتبط با یک تجربه را از بین ببرد، اما زمان به خودی خود شفابخش نیست.

در یک نگاه


زمان می تواند کمک کند که همه چیز کمتر آسیب ببیند، اما به تنهایی شفابخش نیست. چه در حال جدایی باشید، چه در غم از دست دادن یکی از عزیزانتان غمگین باشید، چه از نظر عاطفی چیز دیگری را تجربه کنید، بسیاری از عوامل دیگر در روند بهبودی دخیل هستند. در این مقاله، بیاموزید که چرا این کلیشه که «زمان همه زخم‌ها را التیام می‌بخشد» کل داستان را بیان نمی‌کند، همچنین نقش واقعی زمان در بهبود، سایر عوامل دخیل در آن و اینکه کجا می‌توانید تلاش‌های خود را برای تسریع روند بهبود متمرکز کنید، بیاموزید.

آیا زمان همه زخم ها را درمان می کند؟

در حالی که این ضرب المثل نشان می دهد که اندوه و درد با گذشت زمان کاهش می یابد، شواهد نشان می دهد که این لزوما برای همه صادق نیست.

ماهیت خود زخم می تواند بر چگونگی تأثیر زمان بر بهبود تأثیر بگذارد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که زمان بر روی اینکه آیا افراد مایل به بخشش یک تخلف بین فردی هستند یا خیر، تأثیر دارد. با گذشت زمان، افراد تمایل بیشتری به بخشش پیدا کردند که نشان می‌دهد زمان در التیام آسیب نقش داشته است.

با این حال، تحقیقات همچنین نشان داده است که زمان همه زخم ها را التیام نمی بخشد. در یک مطالعه، افراد سوگوار یک تا دو سال پس از از دست دادن سطوح بالایی از غم و اندوه طولانی مدت داشتند

مهم است که به یاد داشته باشید که درد و ضربه می تواند اثرات ماندگاری داشته باشد. اثرات ترومای دوران کودکی نمونه کاملی است که نشان می دهد زمان به تنهایی همه زخم ها را التیام نمی بخشد.

به عنوان مثال، تجارب نامطلوب دوران کودکی، رویدادهای آسیب زا هستند که در دوران کودکی رخ می دهند و اثراتی دارند که تا بزرگسالی باقی می مانند. چنین تجربیاتی می تواند شامل مواردی مانند بی توجهی، سوء استفاده، خشونت، مصرف مواد، طلاق، و از دست دادن یکی از عزیزان باشد.

این تجربیات نامطلوب اولیه با مشکلات بعدی از جمله افسردگی، بیکاری، مشکلات مالی، مصرف مواد و مشکلات سلامتی مرتبط است. با وجود گذشت زمان، این زخم ها اثری ماندگار از خود به جای می گذارند که زمان به تنهایی آن را التیام نمی بخشد.

چگونه زمان می تواند به شما کمک کند تا درمان کنید

نقش واقعی زمان در شفا چیست؟ به گفته روانشناس دارای مجوز و صاحب گروه درمانی بالتیمور، دکتر هدر زی لیونز، زمان اساساً برابر با فرصت است. بنابراین، چگونگی بهبودی فردی در طول زمان در نهایت به این بستگی دارد که چگونه تصمیم می گیرد از این فرصت برای شکل دادن به شرایط حال و آینده خود استفاده کند.

او توضیح می دهد که افراد می توانند از زمان برای به دست آوردن بینش، روابط سالم تر و جهت گیری به سمت رشد استفاده کنند. او می‌گوید: «برخی افراد از زمان به عنوان فرصتی برای جمع‌آوری تجربیاتی استفاده می‌کنند که آنها را به سمت ارزش‌هایشان سوق می‌دهد و تجارب دشوار را کمرنگ یا به چالش می‌کشد.

به عنوان مثال، افراد می توانند با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، روابط جدید ایجاد کنند یا در فعالیت هایی شرکت کنند که برای کمک به روند بهبودی مفید هستند.

زمان همچنین اجازه می دهد تا در مورد تجربه دشوار به روشی فکر کنید که بینش و توانایی حرکت را افزایش دهد.

دکتر هدر زد لاینز

او خاطرنشان می کند که این در مقابل نشخوار فکری است، که بازتابی است که فکر و احساسات را یکپارچه نمی کند.

او توضیح می‌دهد: «نشخوار فکری معمولاً تمام احساسات یا همه افکار است. انعکاس سالم این دو را ادغام می‌کند تا به افراد کمک کند به درک جدیدی دست یابند.

برای مثال، این ممکن است شامل عقیده‌ای مانند «می‌دانستم که او مرا ترک می‌کند، همه مردها همین‌طور هستند» یا «دفعه‌ی دیگر مراقبم را ناامید نخواهم کرد تا آسیبی نبینم» باشد.

برای مشاوره در مورد مقابله با نشخوار فکری، Play را فشار دهید
در این قسمت از پادکست The Verywell Mind توضیح داده می شود که چگونه می توانید یاد بگیرید که از فکر کردن و نشخوار فکری بیش از حد دست بردارید.

چه چیزی می تواند از بهبودی جلوگیری کند؟

این امکان وجود دارد (و بسیار محتمل) که زمان به دلایل متعددی همه زخم ها را التیام بخشد. بنابراین، چه چیزی می تواند مانع از شفای فردی با گذشت زمان شود؟

موارد زیر ممکن است شفای شما را طولانی تر کنند، حتی اگر زمان قابل توجهی سپری شده باشد:

ثابت ماندن روی چیزی، مانند پایان یک جدایی سخت
امتناع از کنار گذاشتن خیانت با نگه داشتن کینه
انکار اینکه اتفاقی افتاده است
نبخشیدن خود یا شخصی که مسئول زخم یا ضربه بوده است
نداشتن یک سیستم حمایتی قوی یا خروجی عاطفی برای ابراز احساسات
توسل به مکانیسم های ناسالم مقابله و/یا حواس پرتی
تکیه بر نوشیدن یا مصرف دارو برای بی حس کردن درد مرتبط با این رویداد

علاوه بر نشخوار فکری، افراد می توانند از زمان برای حمایت از باورهای محدود کننده ای که دارند استفاده کنند که آنها را در چرخه ای از تجربیات منفی گیر می کند.

لیون می‌گوید: «[آنها] خود را گیر کرده‌اند و در گذشته زندگی می‌کنند که انگار هیچ زمانی پس از تجربه یک رویداد دشوار سپری نشده است». او می‌گوید: «البته، برخی از تجربیات آنقدر آسیب‌زا هستند که برای مدتی ما را زخمی می‌کنند و این زخم راه مغز ما برای حفظ سلامتی ماست.»

چگونه با گذشت زمان بهبودی را ارتقا دهیم

زمان می‌تواند به بهبودی کمک کند، اما کارهایی نیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که به سمت جلو حرکت می‌کنید که آرامش بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

برخی از عوامل، افرادی را که با زمان پیش می‌روند و کسانی که به نظر می‌رسد زمان فرصتی برای تثبیت شدن بیشتر در یک فقدان، ضربه یا سایر تجربیات دشوار فراهم می‌کند، متمایز می‌کند.

اساساً نحوه استفاده از زمان خود مستقیماً با میزان خوب و سریع بهبودی شما ارتباط دارد. بنابراین بیایید نگاهی به عواملی بیندازیم که به تسهیل روند بهبودی کمک می کنند.

درس هایی را که آموخته اید یکپارچه کنید

لیون می‌گوید: «مردم به فرصتی نیاز دارند تا درد خود را به شیوه‌هایی بیان کنند که با بینش و احساسات تداخل داشته باشد. این می تواند به معنای ایجاد هنر بر اساس تجربه شما، ساخت موسیقی، ایجاد نوشته های مجله یا نوشتن داستان باشد.

در نهایت، می‌توانید درد خود را به گونه‌ای بیان کنید که احساس آرامش و شفابخشی برای شما داشته باشد، به طوری که در بطری باقی نماند یا به یک بیان ناسالم تبدیل نشود.

به احساسات خود احترام بگذارید

به خودتان لطف کنید تا احساسات خود را به طور کامل پردازش کنید. این امر به ویژه پس از تجربه یک موقعیت آسیب زا، مانند جدایی، مرگ یا آسیب جسمی مهم است. هر گونه قضاوت مرتبط با این تجربه را رها کنید و به خود اجازه دهید هر چیزی را که برایتان پیش می آید بپذیرید و احساس کنید تا از آن عبور کنید.

پشتیبانی دریافت کنید

لیون خاطرنشان می کند که مردم از حمایت اجتماعی بهره مند می شوند. بنابراین زمانی را با کسانی که به آنها اعتماد دارید بگذرانید که می توانند در زمان نیاز از شما حمایت عاطفی کنند. این می تواند دوستان، خانواده یا یک متخصص آموزش دیده مانند یک درمانگر یا مربی باشد.

اقدامات خود را با ارزش های خود هماهنگ کنید

لیون می‌گوید: «مردم از درگیر شدن در فعالیت‌هایی سود می‌برند که به آنها کمک می‌کند زندگی همسو با ارزش‌هایشان داشته باشند». بنابراین سرگرمی‌هایی را که از آن لذت می‌برید دنبال کنید و با انجام کارهایی که دوست دارید خاطرات جدیدی بسازید تا به خودتان کمک کنید تا حس شفابخشی عمیق‌تری داشته باشید.

تکنیک هایی برای سرعت بخشیدن به روند بازیابی

به‌جای اینکه صرفاً به زمان برای التیام زخم‌های خود وابسته باشید، زمینه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید برای ارتقای بهبودی روی آنها تمرکز کنید. برای دستیابی به حس عمیق تر شفا، می توانید یکی یا همه تکنیک های زیر را امتحان کنید:

با عزیزان وقت بگذرانید
با دوستان و شرکای بالقوه جدید ارتباط برقرار کنید
مجله
مدیتیشن کنید
سلامت جسمانی خود را بهبود بخشید
جمع آوری تجربیات جدید (مانند سفر، ملاقات با افراد جدید و غیره)
شکرگزاری را برای تمام نکات مثبت زندگی خود تمرین کنید
بخشش را نسبت به خود و کسانی که به شما آسیب رسانده اند تمرین کنید
بازتاب خود را تمرین کنید و احساسات خود را به طور کامل پردازش کنید
به سیستم پشتیبانی خود تکیه کنید
با یک درمانگر یا مربی زندگی صحبت کنید
به دنبال خروجی های خلاقانه برای هدایت احساسات خود باشید (مانند هنر یا موسیقی)

لیون به خوانندگان یادآوری می‌کند که «وقتی خود را به روی افراد و تجربیات جدید باز می‌کنیم، مغز خود را نیز دوباره آموزش می‌دهیم تا بفهمیم که بله، مکان‌ها و روابط خطرناکی هستند، اما مکان‌ها و روابطی هم هستند که امن هستند».

رشد پس از سانحه چیست ؟

یادت باشه

«زمان همه زخم‌ها را التیام می‌بخشد» یکی از رایج‌ترین جملات است، اما ممکن است کاملاً درست نباشد. اگرچه زمان دقیقاً شفا دهنده نیست، اما می تواند اهداف درمانی داشته باشد. با این حال، در نهایت، این به شما بستگی دارد که در طول مدت زمانی که پس از تجربه یک زخم یا تروما می گذرد، راه هایی برای بهبودی پیدا کنید.

اگر آهسته تر از آنچه می خواهید بهبود پیدا می کنید، سعی کنید خودتان را مقصر نکنید. هر کس بر اساس جدول زمانی خود شفا می یابد، بنابراین به خود لطف و صبر ارائه دهید.

اگر غلبه بر یک تجربه برای شما دشوار است، به دنبال کمک از یک درمانگر یا متخصص سلامت روان واجد شرایط باشید. یک متخصص باتجربه می‌تواند شما را در فرآیند درمان به روش‌هایی راهنمایی کند که شفای بسیار عمیق‌تری نسبت به زمان به تنهایی ارائه دهد.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “زمان همه زخم ها را التیام می بخشد: آیا این حقیقتی دارد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *