رشد پس از سانحه (PTG) چیست؟

رشد پس از سانحه به تغییرات مثبت در یک فرد در نتیجه مبارزه با یک بحران بزرگ زندگی اشاره دارد.
اگر چیزی آسیب زا را پشت سر گذاشته باشید، ممکن است آنقدر دردناک و وحشتناک بوده باشد که احساس کنید دیگر هیچ چیز مثل قبل نخواهد شد.

رشد پس از سانحه

تصور اینکه چیزی خوب می تواند از یک تجربه آسیب زا حاصل شود، دشوار است. با این حال، با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که شما را تغییر داده و به رشد شما کمک کرده است.

این مقاله چگونگی رخ دادن رشد پس از سانحه، مزایایی که ممکن است ارائه دهد و برخی از استراتژی‌هایی که می‌تواند به شما در دستیابی به رشد در پی یک ضربه کمک کند را بررسی می‌کند.

نظریه رشد پس از سانحه

مفهوم رشد پس از سانحه توسط دکتر ریچارد تدسکی و دکتر لارنس کالهون در سال 1996 معرفی شد.

تدسکی و کالهون مقاله ای با عنوان “فهرست رشد پس از سانحه: اندازه گیری میراث مثبت تروما” منتشر کردند که در آن توضیح دادند که شخصی که رویدادهای آسیب زا را تجربه کرده است ممکن است تغییرات مثبتی را در جنبه های زیر تجربه کند.

قدرت شخصی
قدردانی از زندگی
روابط با دیگران
احتمالات جدید در زندگی
تغییر معنوی

تدسکی و کالهون در مقاله خود خاطرنشان می کنند که افرادی که رویدادهای آسیب زا را تجربه کرده اند، نسبت به افرادی که هیچ چیز خارق العاده ای را تجربه نکرده اند، بیشتر احتمال دارد تغییرات مثبت را در خود گزارش کنند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که تقریباً 53٪ از افرادی که چیزی آسیب زا را تجربه می کنند احتمالاً به رشد پس از سانحه دست می یابند.

نویسندگان مطالعه سال 2018 خاطرنشان کردند که افراد زیر 60 سال ممکن است نسبت به افراد مسن تر از 60 سال به احتمال زیاد رشد پس از سانحه را تجربه کنند.4 تدشی و کالهون دریافتند که زنان تمایل به گزارش مزایای بیشتری در نتیجه رشد پس از سانحه دارند. نسبت به مردان

مزایای رشد پس از سانحه

طبق این تئوری، اینها برخی از مزایایی است که ممکن است بعد از یک تجربه آسیب زا تجربه کنید:

قدردانی از زندگی: حوادث آسیب زا اغلب باعث می شود که ما از زندگی، امنیت و رفاه خود ترس داشته باشیم. پس از آن، نگاه کردن به جهان به همین شکل ممکن است سخت باشد. ممکن است متوجه شوید که چیزهایی را که قبلاً بدیهی می دانستید و از آنها قدردانی می کنید. ممکن است اولویت های شما تغییر کند و ممکن است از چیزهای ساده زندگی لذت ببرید.

قدرت شخصی: پس از گذشتن ضربه، ممکن است از اینکه چقدر خوب توانسته اید آن را مدیریت کنید، شگفت زده شوید. این آگاهی از شجاعت، مهارت‌ها، دانش، انعطاف‌پذیری و پتانسیل رشد شما می‌تواند به شما قدرت دهد و احساس کنید قوی‌تر شوید. ممکن است احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و برای مقابله با هر چالشی که در آینده پیش می‌آید، مجهزتر شوید.

روابط با دیگران: حمایتی که در مواقع بحران می دهید و دریافت می کنید بسیار ارزشمند است و ممکن است متوجه شوید که این تجربه به شما کمک کرده است که پیوندهای محکمی ایجاد کنید. چه با دوستان، اعضای خانواده، همکاران یا شخصی که به تازگی ملاقات کرده اید، زنده ماندن از یک بحران با هم می تواند شما را به هم نزدیکتر کند.

احتمالات جدید در زندگی: تروما علاوه بر اینکه شما را تغییر می‌دهد، می‌تواند به روش‌های بی‌شماری بر محیط شما نیز تأثیر بگذارد. اگر موقعیت زندگی قبلی، کار، سبک زندگی، عادات، نقش ها یا استراتژی های قبلی شما دیگر در واقعیت جدید شما قابل اجرا نیستند، این تجربه ممکن است به شما یاد دهد که چگونه سازگاری و نوآوری داشته باشید. این می تواند به شما شجاعت و اعتماد به نفس بدهد تا باور کنید که می توانید آن را انجام دهید.

تغییر روحی: رویدادهای آسیب زا اغلب ما را مجبور می کنند که باورها و ارزش های اصلی خود را زیر سوال ببریم. ممکن است متوجه شوید که درباره معنای زندگی و هدفتان در آن فکر می کنید.

رشد پس از سانحه چگونه رخ می دهد

طبق این نظریه، اینها راه هایی هستند که رشد پس از سانحه رخ می دهد

تحصیلات: برای دستیابی به رشد پس از یک تجربه آسیب زا، ممکن است متوجه شوید که باید در شرایط خود تجدید نظر کنید و باورها و فرضیات خود را به چالش بکشید. این روند می تواند در ابتدا گیج کننده و ترسناک باشد و ممکن است به طور مکرر فکر کنید “چه اتفاقی می افتد؟ من باید الان چه کار کنم؟ آینده چگونه خواهد بود؟» با این حال، شما در نهایت یاد خواهید گرفت که فرآیندهای فکری جدیدی را توسعه دهید و راه های جدیدی برای مقابله با آن بیاموزید.

تنظیم عاطفی: برای تغییر، یادگیری، رشد و سازگاری پس از یک تجربه آسیب زا باید در چارچوب ذهنی مناسبی باشید. این بدان معناست که یاد بگیرید احساسات منفی مانند خشم، ترس، تلخی و گناه را مدیریت کنید و همچنین شکست ها و ضررها را پشت سر بگذارید. ورزش، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و تکنیک های تمدد اعصاب می تواند به شما در مدیریت احساسات منفی و تمرکز بر زمان حال کمک کند.

افشاگری: این مرحله شامل صحبت در مورد تجربه آسیب زا و راه های مختلفی است که بر شما تأثیر گذاشته است. توصیف تجربه برای دیگران و گفتن آنچه که با آن دست و پنجه نرم کرده اید – چه در گذشته و چه در حال – می تواند به شما کمک کند تا در مورد آن فکر کنید و آن را پردازش کنید.

خدمات: در عواقب تروما، بسیاری از افراد اگر بتوانند به دیگران در جامعه خود کمک کنند، بهتر عمل می کنند. به عنوان مثال، افراد ممکن است کمک به قربانیان دیگری را انتخاب کنند که تجربیات مشابهی داشته‌اند، یا با سازمان‌هایی همکاری کنند که اقداماتی را برای جلوگیری از تجربه آسیب‌های مشابه انجام می‌دهند. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند اهدای پول، زمان داوطلبانه یا تخصص، یا به اشتراک گذاشتن تجربیات و توصیه های شخصی برای بهبود آگاهی از این موضوع.

توسعه روایت: فکر کردن به اینکه چگونه تجربه آسیب زا بر مسیر زندگی شما تأثیر گذاشته و شما را به مسیری که در آن قرار دارید رسانده است، می تواند مفید باشد. داستان شما معتبر است و استفاده از قدرت آن می تواند به شما کمک کند تا معنای زندگی خود را بیابید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

چگونه به رشد پس از سانحه دست یابیم


به گفته آنجلینا فرانسیس، LMHC، مدیر اجرایی AMFM Healthcare، این چند قدم است که می تواند به شما در دستیابی به رشد پس از سانحه کمک کند:

تروما را پردازش کنید: به خودتان اجازه دهید تا عمق تروما را پردازش کنید. از احساسات خود دوری نکنید یا سعی نکنید آنها را سرکوب کنید. این روند می‌تواند دردناک باشد، اما برای اینکه بتوانید آسیب و اثرات آن بر زندگی خود را بپذیرید، ضروری است. در غیر این صورت حل نشده باقی می ماند.

به باورهای خود فکر کنید: به این فکر کنید که چگونه تجربه آسیب زا سیستم های اعتقادی شما را تقویت یا به چالش کشیده است. این می تواند به شما کمک کند تا باورها و ارزش های اصلی خود را دوباره ارزیابی کنید و اولویت های خود را درک کنید.

به دنبال کمک باشید: حتی اگر به نظر می رسد که هیچ کس نمی تواند آنچه را که تجربه کرده اید درک کند، در واقع متخصصان آموزش دیده ای وجود دارند که می توانند کمک کنند. از یک درمانگر دارای مجوز و با تجربه که در زمینه مراقبت از تروما آموزش دیده است، کمک بگیرید.

نقاط قوت خود را بشناسید: به خود اجازه دهید تا نقاط قوت، توانایی ها، شجاعت و انعطاف پذیری خود را که به شما کمک کرده است تجربه آسیب زا را تحمل کنید و از آن زنده بمانید، بشناسید. به خود یادآوری کنید که این ویژگی ها به شما کمک می کند تا با واقعیت جدید خود سازگار شوید و با هر چالش دیگری که بر سر راهتان قرار می گیرد مقابله کنید.

به آن زمان بدهید: در ابتدا، ممکن است برای شما سخت باشد که هر یک از جنبه های مثبت یک تجربه آسیب زا را ببینید. برای پردازش احساسات منفی که تجربه می کنید و مزایایی در خود یا موقعیت خود مشاهده می کنید، زمان می برد.

رشد پس از سانحه فرآیندی است که زمان، انرژی و انگیزه درونی قابل توجهی را می طلبد.

نتیجه گیری

در حالی که رشد پس از سانحه برای افرادی که تروما را تجربه کرده اند یک امکان است، این روند اغلب دردناک و دشوار است. به جای به حداقل رساندن تروما یا حفظ حس مثبت کاذب در مورد شرایط خود، برای افراد مهم است که تروما را به شیوه ای سالم پردازش کنند تا از آن بیاموزند و رشد کنند.

در واقع، می می گوید که درمانگران نیز باید مفهوم رشد پس از سانحه را به آرامی، آگاهانه و عمداً در اقدامات درمانی وارد کنند، زمانی که فرد قادر به شناسایی یک پیامد مثبت باشد، زیرا معرفی پیشگیرانه آن ممکن است تجارب آسیب زا فرد را باطل کند.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “رشد پس از سانحه (PTG) چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *