تکنیک ها و انواع درمان (تراپی)

تکنیک ها و انواع درمان (تراپی)

بسته به شرایط تحت درمان، رویکردهای مختلفی برای گفتار درمانی وجود دارد که نیازهای منحصر به فرد فرد را برآورده می کند. نوع رویکرد ممکن است به تخصص متخصص سلامت روان نیز بستگی داشته باشد. در زیر درباره برخی از آنها بیشتر بدانید.

درمان پذیرش و تعهد (ACT)


درمان پذیرش و تعهد (ACT) نوعی روان درمانی است که بر پذیرش افکار، احساسات، علائم یا شرایط منفی تاکید دارد. همچنین افزایش تعهد به فعالیت های سالم و سازنده را تشویق می کند که از ارزش ها یا اهداف شما حمایت می کند.

رفتار درمانی


رفتار درمانی تعدادی از تکنیک ها را برای کمک به شناسایی و تغییر رفتارهای منفی یا خود ویرانگر در بیماران اتخاذ می کند.

درمان شناختی
به نظر می رسد شناخت درمانی به فرد کمک می کند تا از شیوه های تفکر منفی و ناکارآمد آگاه شود و آن را تغییر دهد. با اصلاح این افکار، بیماران می توانند احساس خود را تغییر دهند و به روش های سالم تر عمل کنند. اغلب با رویکردهای رفتاری در درمان شناختی رفتاری (CBT) ترکیب می شود.

زوج درمانی
زوج‌درمانی نوعی روان‌درمانی است که می‌تواند به شما و همسرتان در هر مرحله از رابطه‌تان بدون توجه به وضعیت تاهل، سن، نژاد، ایمان یا گرایش جنسی کمک کند. اگر مشکلاتی در رابطه دارید، می توانید برای کمک به بهبود رابطه خود به دنبال زوج درمانی باشید.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) یک نوع اصلاح شده از درمان شناختی رفتاری (CBT) است. اهداف اصلی آن آموزش به مردم نحوه زندگی در لحظه، ایجاد راه های سالم برای کنار آمدن با پریشانی، تنظیم احساسات و بهبود روابط خود با دیگران است.

EMDR درمانی
درمان حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) یک روان درمانی است که از تحریک ریتمیک چپ-راست (دوطرفه) برای کمک به افراد برای بهبودی پس از ضربه یا سایر تجربیات ناراحت کننده زندگی استفاده می کند.

خانواده درمانی
خانواده درمانی نوعی درمان است که برای کمک به مسائلی طراحی شده است که به طور خاص بر سلامت روان و عملکرد خانواده تأثیر می گذارد. این می تواند به تک تک اعضای خانواده کمک کند تا روابط قوی تری ایجاد کنند، ارتباطات را بهبود بخشند و تعارضات درون سیستم خانواده را مدیریت کنند.

چگونه با تراپی (درمان) شروع کنیم

ابتدا، به خاطر برداشتن اولین قدم به سوی سفر درمانی سلامت روان خود (این یک قدم بزرگ است) به خودتان تبریک بگویید. شروع درمان یک تصمیم شخصی است، بنابراین مهم است که تصمیم بگیرید که کدام محیط و برنامه ممکن است برای شما بهتر عمل کند. به عنوان مثال، اگر راحتی ملاقات با درمانگر خود را به ویدیو یا از طریق تماس تلفنی در خانه خود ترجیح می دهید، ممکن است بخواهید درمان آنلاین را در نظر بگیرید.

یک درمانگر پیدا کنید
قدم بعدی یافتن ارائه دهنده ای است که می خواهید با آن کار کنید. مکان های مختلفی وجود دارد که می توانید به دنبال درمانگر باشید. برخی از گزینه ها عبارتند از:

دایرکتوری بیمه: با ارائه دهنده بیمه سلامت خود مشورت کنید تا ببینید آیا آنها فهرستی از درمانگرانی دارند که بیمه شما را می پذیرند.
توصیه‌های دوستان: دوستانی که تجربیات خوبی با یک درمانگر خاص داشته‌اند می‌توانند منبع خوبی باشند وقتی به دنبال ارائه‌دهنده درمان هستید.
ارجاعات پزشک: ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما همچنین می تواند مکانی عالی برای شروع جستجوی شما باشد.
سازمان‌های سلامت روان: بسیاری از سازمان‌های بهداشت روان، از جمله انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) و انجمن روان‌شناسی آمریکا، فهرست‌های درمانگرانی را فهرست می‌کنند که متخصصانی را که واجد شرایط درمان بیماری‌های مختلف هستند، فهرست می‌کنند.
فهرست‌های درمانگر آنلاین: همچنین می‌توانید برای یافتن فهرست‌های درمانگر جستجوی آنلاین انجام دهید، جایی که می‌توانید بر اساس تحصیلات، فراگیر بودن، تخصص درمان، تجربه و موقعیت جغرافیایی جستجو کنید. امسال، GoodTherapy را به عنوان بهترین فهرست درمانی آنلاین خود رتبه بندی کردیم.
پلتفرم‌های درمان آنلاین: بسیاری از سایت‌های آنلاین نیز از شما می‌خواهند که اطلاعات اولیه در مورد آنچه می‌خواهید در درمان به آن بپردازید، مانند اضطراب، مسائل مربوط به فرزندپروری، یا مصرف مواد، ارائه دهید. سپس، آنها چندین درمانگر را به شما می دهند تا از بین آنها انتخاب کنید.

عواملی که قبل از انتخاب درمانگر باید در نظر گرفت
با توجه به اهمیت رابطه شما با درمانگر برای سلامتی شما، برخی از عواملی که ممکن است در هنگام جستجوی یک درمانگر در نظر بگیرید عبارتند از:

جنسیت: فکر می کنید با یک مرد، زن یا فرد غیر دودویی احساس راحتی بیشتری می کنید؟
سن: آیا می‌خواهید با فردی مسن‌تر، جوان‌تر یا در حدود سن خود کار کنید؟
مذهب: آیا برای شما مهم است که درمانگر وابستگی مذهبی خاصی داشته باشد؟
نژاد: آیا ترجیح می دهید با فردی از همان نژاد کار کنید یا درک شخصی از فرهنگ خود دارید؟
شایستگی فرهنگی: آیا داشتن یک درمانگر که باورهای هویت منحصر به فرد شما را بشناسد و به آنها احترام بگذارد مهم است؟ این می تواند شامل راحتی در پرداختن به مسائل مربوط به هویت جنسیتی، ناتوانی ها، هویت قومی، و تفاوت های ظریف در هر یک از مقوله های فوق باشد.

داشتن یک درمانگر مناسب می تواند به معنای واقعی کلمه زندگی شما را به سمت بهتر شدن تغییر دهد، بنابراین تلاش خود را برای یافتن بهترین مناسب انجام دهید.

 AKEEM MARSH, MD

چگونه درمانگر را تغییر دهم؟
برای شروع، به درمانگر فعلی خود اطلاع دهید که به دنبال ارائه دهنده جدیدی هستید. توضیحی به آنها بدهکار نیستید، اما صادق بودن در مورد اینکه چرا درمانگر را تغییر می دهید می تواند به آنها کمک کند در این فرآیند از شما حمایت کنند (حتی ممکن است به شما ارجاع دهند). سپس می توانید به همان روشی که درمانگر فعلی خود را پیدا کرده اید، به سراغ یافتن یک درمانگر جدید بروید – چه از طریق ارائه دهنده بیمه، توصیه های دوستان و خانواده، یا انجام برخی تحقیقات آنلاین.

منبع (+)


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *